גילוי חדש מסביר כיצד תה שחור וירוק מפחיתים יתר לחץ דם

חזרה לפורוםחזרה לפורום הרשמההרשמה התחברותהתחברות
  • גילוי חדש מסביר כיצד תה שחור וירוק מפחיתים יתר לחץ דם תמונה מצורפת
    מבזק
    מבזק
    מספר הודעות: 4,290
    ותק: 5 שנים ו-8 חודשים
  • 18/04/2021 13:52
  • צפיות70
מאת אוניברסיטת קליפורניה - אירבין


תוצאות המחקר עשויות להוביל לתרופות חדשות להורדת לחץ דם


מחקר חדש מראה כי תרכובות בתה ירוק ושחור מרפות כלי דם ע"י הפעלת חלבוני ערוצי יונים הנמצאים בקירות כלי דם. הגילוי עוזר להסביר את התכונות נוגדות לחץ הדם שבתה ועשוי להוביל לתכנונן של תרופות מפחיתות לחץ דם חדשות.


הגילוי פורסם במגזין 'סליולאר פיסיולוג'י אנד ביוכמיסטרי' ונעשה במעבדתו של ג'פרי אבוט פרופסור במחלקה לפיזיולוגיה וביופיזיקה בבית הספר לרפואה אוניברסיטת קליפורניה. קייטלין רדפורד סטודנטית לתואר שני במעבדתו של אבוט הינה כותבת המחקר שכותרתו : 'KCNQ5 הפעלת ערוץ אשלגן עומד בבסיס הרחבת כלי דם ע"י תה.'


תוצאות שהתקבלו במחקר גילו כי שתי תרכובות פלאבונואידים מסוג קאטכין (אפיקאטכין גאלייט ואפיגאלוקאטכין-3-גאלייט) (epicatechin gallate and epigallocatechin-3-gallate) המצויות בתה, מפעילות כל אחת מהן סוג מסוים של חלבון ערוץ יוני הנקרא KCNQ5, המאפשר ליוני אשלגן לפעפע אל מחוץ לתאים על מנת להפחית עוררות תאית. מאחר ו- KCNQ5 נמצא בשריר החלק המצפה את כלי הדם, היה צפוי כי הפעלתו ע"י קאטכינים תרגיע את כלי הדם – ניבוי אשר אומת ע"י משתפי פעולה מאוניברסיטת קופנהאגן.

'מצאנו באמצעות מודלזיציה ממוחשבת ומחקרי מוטגנזה שקאטכינים מסוימים נקשרים לרגלו של חישן המתח, שזהו החלק ב- KCNQ5 שמאפשר לערוץ להפתח בתגובה לעוררות תאית. קשירה זאת מאפשרת לערוץ להפתח ביתר קלות ומוקדם בתהליך העוררות התאית,' הסביר אבוט.

משום שבערך שליש מהאוכלוסיה הבוגרת סובלת מלחץ דם גבוה, ומצב זה נחשב כגורם סיכון הניתן לוויסות מספר אחת למחלות דם ולב ולתמותה טרם עת ברמה העולמית, גישות חדשות לטיפול בלחץ דם גבוה נושאות פוטנציאל עצום לשיפור בריאות הציבור בעולם. מחקרים קודמים הדגימו כי צריכה של תה שחור או ירוק מסוגלת להוריד לחץ דם בשיעור קטן אך עקבי, וקאטכינים כבר נמצאו כתורמים לתכונה הזאת. זיהויו של KCNQ5 כמטרה חדשה הקשורה למאפייני לחץ דם גבוה, עשוי לאפשר אופטימיזציה כימית רפואית בקאטכיני התה על מנת לשפר את היעילות ואת העוצמה.


בנוסף לתפקידו כשולט בכיווץ כלי הדם, ה-KCNQ5 מתבטא בחלקים שונים של המוח, בהם הוא מווסת פעילות חשמלית ואיתות בין נוירונים. קיימות גרסאות גנים פתוגניות של KCNQ5 אשר פוגמות בפעילותו הערוצית ובעשותן כן גורמות לאנספאלופטיה אפילפטית, הפרעה התפתחותית המגבילה באופן קשה וגורמת להתקפים תכופים. משום שקאטכינים מסוגלים לחצות את מחסום הדם-מוח, גילוי יכולתם להפעיל את KCNQ5 נותן תקווה למכניזם עתידי לתיקון ערוצי KCNQ5 פגומים ולשיפור הפרעות עוררות מוחית הנובעות מן הליקויים בחלבון הנ"ל. למעלה מ-4000 שנים מגדלים וצורכים תה ולמעלה משני מליארד כוסות תה נשתים מדי יום ברחבי העולם, התה שני רק למים במונחים של נפח הנצרך ע"י בני אדם ברמה העולמית. שלושת סוגי התה מכילי הקפאין הנפוצים (שחור, אולונג וירוק) כולם מופקים מעלי הזן ירוק העד קמליה סיננסיס (Camellia sinensis), ההבדלים ביניהם נוצרים בשל ההתססה בתהליכי היצור.


תה שחור מעורבב בדרך כלל עם חלב לפני צריכתו במדינות כמו אנגליה וארה"ב. החוקרים במחקר האחרון מצאו כי כאשר שמו בתה שחור באופן ישיר על תאים המכילים ערוץ KCNQ5 הוספת חלב מנעה את ההשפעות המיטיבות של התה על KCNQ5. למרות זאת על פי אבוט, 'איננו מאמינים שפירוש הדבר שצריך להמנע מהוספת חלב בשתיית תה על מנת להשיג את התכונות המיטיבות שבתה. אנו בטוחים שהסביבה בתוך הבטן האנושית תפריד את הקאטכינים מן החלבונים וממולקולות אחרות בחלב ובכך לא נאבד את התכונות הרצויות של הקאטכינים.'

השערה זאת אומתה ע"י מחקרים אחרים שהראו כי יתרונות התה בהורדת לחץ דם נשמרו על אף צריכת חלב. צוות המחקר גילה בנוסף ע"י שימוש בספקטרומטריית מאסה, שחימום תה ל-35 מעלות צלזיוס משנה את הרכבו הכימי בצורה ההופכת אותו ליעיל אף יותר בהפעלת KCNQ5.


'ללא קשר אם נשתה את התה חם או קר, טמפרטורה זאת תושג לאחר שתייתו ממילא, מאחר וחום גוף האדם מגיע ל-37 מעלות צלזיוס.' הסביר אבוט. 'לפיכך, עצם פעולת השתייה כפשוטה תפעיל את יתרונותיו מורידי לחץ הדם.'



https://www.sciencedaily.com/releases/2021/03/2103...


גילוי חדש מסביר כיצד תה שחור וירוק מפחיתים יתר לחץ דם
  • תגובה מהירה



מקרא סימנים
  • הוספת תגובה הוספת תגובה
  • הודעה חדשה
  • הודעה עם תוכן
  • o הודעה ללא תוכן
  • תמונה מצורפת תמונה
  • וידאו מצורף וידאו


כללי הפורומים של ישראמדיה